amsyaitul amri
Assalamualaikum Ustaz….
Disini saya ingin bertanyakan hal berkenaan satu situasi berdasarkan tajuk di atas….
Seorang kawan saya pernah bergaduh dengan isterinya melarang untuk keluar bekerja..”Kalau awak keluar lagi bekerja selepas ini,aku cerai kau dengan talak 1″………tapi selepas berbincang dan berbaik semula,si suami akhirnya membenarkan isterinya kembali bekerja….
Boleh tak ustaz terangkan apakah lafaz yang dikeluarkan boleh diterima pakai?
Jika lafaz tersebut sah,apakah yang patut dilakukan oleh kedua psangan tersebut?
Sekian , terima kash..diharap ustaz dapat membantu
JAWAPAN
wa’alaikumussalam
apa yang rakan anda buat adalah lafa ta’liq cerai..ini bermakna apabila ia menybeut demikian, si isteri tidak dibenarkan sekali-kali untuk melanggarnya atau talaq akan jatuh secara pasti.
Adapun dalam konteks “setelah berbinacng semula dengan suami, dan suami benarkan pulak’
Majoriti ( Jumhur) para ulama Islam silam ( termasuk ulama dari 4 mazhab) dan kini menyebut bahawa lafaz ta’liq tidak boleh di batalkan lagi apabila telah diucapkan, niat si suami juga tidak perlukan untuk dipastikan dalam konteks lafaz yang sebegini terang dan jelas ( kecuali beberapa pandangan seperti Syeikhul Islam Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim yang menyebut kecuali jika lafaz ta’liq tadi diniatkan oleh suami sebagai lafaz sumpah untuk menunjukkan tegahan yang amat amat serius dan bukan untuk menceraikan jika ia melanggarnya. Bagaimanapun pengecualian ini sukar untuk dibayangkan berlaku di suasana malaysia kerana ia adalah suasana orang Arab sahaja yang sememangnya kerap bermain dengan sumpah seperti ini)
Kecuali terdapat satu pandangan daalam mazhab Hanbali yang MENGHARUSKAN pembatalan talaq ta’liq sebagaimana di sebuat dalam kitab al-Furu’ oleh Ibn Mufleh.
Hasilnya, menurut 4 mazhab ; apabila si isteri keluar bekerja selepas itu walaupun dgn izin suami, talaq 1 tetap akan jatuh…dan suami isteri itu perlulah Ruju’ kembali dan hilanglah satu kuota talaq yang dimiliki oleh suami.
Wallahu a’lam..dalam hal di Malaysia, Mahkamah Syariah di Malaysia juga mengambil pandangan majoriti Mazhab. Iaitu talaq Ta’liq TIDAK BOLEH DI TARIK BALIK.
sekian
ust zaharuddin abd rahman
sumber:dinetfm.com
0 comments :
Post a Comment